1397/6/4 يكشنبه به همت کتابخانه های عمومی؛ نشست نقد و بررسی کتاب جنبش های فاشیستی در دیواندره برگزار شد به همت اداره کتابخانه های عمومی دیواندره نشست نقد و بررسی کتاب جنبش های فاشیستی در کتابخانه عمومی شهید بهشتی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، این برنامه در راستای سلسله نشست های تابستانه با دعوت از از نویسندگان، فعالان فرهنگی و علاقمندان برگزار شد.

در این نشست که به نقد و بررسی کتاب " جنبش های فاشیستی " اثر ارنست نولته با ترجمه مهدی تدینی از انتشارات ققنوس اختصاص داشت، کاوه محمد زاده دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی  به عنوان منتقد به بررسی و نقد کتاب مذکور پرداخت.

وی در ابتدا با تاکید بر لزوم تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی گفت: برگزاری این گونه برنامه ها می تواند در جلب توجه عمومی به مطالعه و ارتقای سطح فرهنگی جامعه بسیار موثر باشد.

محمدزاده در رابطه با کتاب " جنبش های فاشیستی " بیان کرد: مطالعات مرتبط با فاشیسم همیشه در چهارچوب نظریه هایی که کیفیتی انتزاعی دارند، بررسی می شوند، حال آنکه بررسی فرآیندهای جزئی و ظریفی که در سطوح اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... رخ داد، می تواند ایده‍ های نوینی در اختیار اندیشه گران قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه قرائت های مسلطی که در زبان فارسی و کردی موجود هستند از قرائتی مارکسیستی، نگرش انتقادی فرانکفورت و مباحثات هانا آرنت تأثیر پذیرفته اند و سایر نگرش ها ی تحلیلی را به کنار نهاده است.

محمدزاده عنوان کرد: ارنست نولته در کتاب جنبش های فاشیستی، همان نظریه مرکزی کتاب اصلی اش "سه سیمای فاشیسم (1965) " را مطرح کرده است: اینکه فاشیسم اسم خاص نیست، فاشیسم و ناسیونال سوسیالیسم نتیجه وضعیت ناعادلانه ای است که جنگ جهانی اول نسبت به ملت ها و اقلیت ها روا داشت.

این فعال حوزه کتاب تصریح کرد: به همین دلیل وی فاشیسم و نازیسم و اندیشه های مشابه آن را در تمام اروپا بررسی می کند و به این گزاره بنیادی می رسد که فاشیسم نه یک ایدئولوژی یا دکترین سیاسی بلکه وضعیتی اجتماعی است که زمینه را برای برآمدن شخصیت هایی همچون هیتلر و موسولینی فراهم می کند.

محمدزاده سرچشمه های اندیشه های فاشیستی را سه محور عمده اروپایی می داند:

1.       فرانس اکشن: جنبش سیاسی راست افراطی فرانسوی است که در سال 1899 بنیانگذار شد که تحت تاثیر اندیشه های چارلز موراس (1868-1952) سیاستمدار، شاعر، نویسنده و منتقد فرانسوی بود. اندیشه های مرکزی آن برطرفداری از سلطنت، ضدیت با یهودیت، ضدیت با پارلمان و ضدیت با انقلاب (سوسیالیستی) و بازگشت به سلطنت استوار بود. این جنبش مخالف مهاجران، به ویژه یهودیان بود.

2.       فاشیسم ایتالیایی که شکلی از ناسیونالیسم افراطی اقتدارگرا بود که در اوایل قرن بیستم ظهور کرد. فاشیسم در خط کشی های میان راست – چپ، به راست افراطی تعلق دارد. تفاوت اساسی آن با فرانس اکشن و ناسیونال سوسیالیسم آسمانی، تمرکز بر تقدس گرایی دولت بود. در واقع نوعی تحریف اندیشه هگلی که همانا دولت نشانگر روح یک ملت است. تحریفی که هیچ ارتباطی با اندیشه های هگلی ندارد. ناسیونالیسم مدنظر فاشیسم، کیفیتی امپریالیستی دارد و جنگ را به عنوان راهی برای تجسد ملت برتر معرفی می کند.

3.       ناسیونال سوسیالیسم آسمانی که آرشیو نطری غنی درباره آن وجود دارد. آنچه در مورد ناسیونالیسم سوسیالیسم عجیب است و کسی به آن نپرداخته است، فرایند رشد تدریجی این حزب بعد از جنگ جهانی اول تا سال 1938 است. این حزب برخلاف طبیعتش، (که مخالف هرگونه قانون اجتماعی و مدنی است) توانست به شکل تدریجی و به گفته نولته در فرآیندی قانونی-پارلمانی به قدرت دست یابد. نولته می گوید در آسمان باید در مورد فرآیند مرحله ای فاشیستی سازی دموکراسی بورژوایی-پارلمانی سخن بگوییم.

لازم به توضیح است که در تابستان سالجاری شش عنوان کتاب (عدالت به مثابه انصاف نوشته جان رالز ، اسطوره سفید نوشته رابرت یانگ،عشق سیال نوشته باومان زیگمونت،ژاک لاکان اثر شون هومر،افسون زدگی جدید نوشته داریوش شایگان ، جنبش های فاشیستی نوشته ارنست نولته) در کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 

بيشتر

« كليه حقوق مادي و معنوي براي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور محفوظ است »
Copyright © 2008 www.iranpl.ir. All rights reserved.
تمامی حقوق این پورتال متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد

اجرا با : پورتال سازمانی سیگما